Sari la conținut

10 reguli ale invatarii ineficiente

Daca vrei sa inveti eficient fara sa-ti pierzi timpul si sa ai iluzia ca ai invatat si retinut informatia dorita, evita urmatoarele strategii:

1. Recititul pasiv. Recitirea unei pagini de mai multe ori nu are niciun efect daca nu sunt si reproduse mental ideile principale ale materialului, fara ca acesta sa mai fie consultat. Parcurgerea vizuala a materialului fara a fi si reprodus este pierdere de timp, chiar daca este citit de multe ori.

2. Sublinierea excesiva. Sublinierea te poate pacali facandu-te sa crezi ca ai memorat materialul parcurs, cand de fapt tot ceea ce faceai, era sa-ti misti mana. Sublinierea poate fi eficienta atunci cand e folosita rar, doar pentru a marca punctele importante din informatie, dar nu si cand este folosita ca o strategie pentru memorare. Subliniatul nu inseamna memorare.

3. Cand aflarea solutiei este considerata a fi echivalenta cu rezolvarea problemei. Este una dintre cele mai frecvente erori facute de studenti, care considera ca stiu sa rezolve problema doar dupa vizualizarea rapida a solutiei. Ca sa eviti aceasta capcana, asigura-te ca stii sa rezolvi problema pas cu pas, fara a consulta rezultatul.

4. Amanarea invatatului pana in ultimul moment. Daca ai participa la un concurs sportiv, ti-ai amana toate antrenamentele pentru ziua dinaintea concursului? Creierul este la fel ca un muschi, poate gestiona un numar limitat de solicitari intr-un interval scurt pentru aceeasi sarcina.

5. Rezolvarea repetata doar a aceluiasi gen de problema. Daca atunci cand repeti, de fapt nu faci decat sa rezolvi mereu acelasi gen de problema, ce implica aceiasi pasi mereu, nu prea ai cum sa obtii rezultate prea bune la test; e ca si cum inainte de un meci te-ai antrena doar pasand si te-ai astepta sa castigi meciul.

6. Transformarea invatatului cu colegii in oportunitati de socializare. Invatatul impreuna cu un coleg este necesar ca sa: iti verifici anumite cunostinte, sa obtii anumite materiale, sa iti depistezi erorile de gandire, sa va testati reciproc, sau pur si simplu pentru a face invatatul mai placut; dar atunci cand aceste intalniri au ca prioritate distractia si nu invatatul, devine clar ca e timpul sa-ti gasesti alti prieteni de studiu.

7. Incercarea de a rezolva problemele fara a citi manualul. Daca crezi ca nu e o idee buna sa sari intr-o piscina inainte sa inveti sa inoti, vei gasi oportuna consultarea manualului inainte de a invata rezolvarea problemelor. Foarte eficienta este si o privire de ansamblu asupra capitolelor ce vor urma.

8. Neclarificarea confuziilor. Profesorii sunt obisnuiti cu elevii care cer lamuriri si informatii suplimentare, iar cei pentru care isi fac griji sunt tocmai cei care nu o fac. Intreaba-ti colegii sau profesorii atunci cand anumite concepte nu iti sunt suficient de clare sau nu le-ai inteles.

9. Convingerea ca poti invata eficient atunci cand atentia iti este distrasa constant. Atunci cand inveti si atentia iti este distrasa de un sms, de un mail, de o conversatie, un telefon, etc. mai putina concentrare va fi dedicata invatatului. Fiecare intrerupere duce la ruperea unor mici legaturi neurale ce ar fi urmat sa se formeze.

10. Somn insuficient. Atunci cand dormim creierul reorganizeaza informatia nou  asimilata si o repeta in timpul somnului. Oboseala prelungita conduce la acumularea de toxine in creier, care distrug legaturile neurale necesare unei gandiri rapide si eficiente. Daca nu te odihnesti suficient inainte de examen, nimic din ceea ce ai facut inainte nu mai conteaza.