Traim intr-o perioada dominata de comunicarea in masa, iar televiziunea este acum completata de internet care a transformat lumea intr-un oras global. De fiecare data cand dai drumul la TV sau iti deschizi laptopul, cineva incearca sa-ti vanda ceva, sa te convinga sa votezi pe cineva sau sa te invete ceva. Cat de influentat crezi ca esti tu de lucrurile pe care le vezi in mass media?
Promovarea produselor prin mass media – fie ca e vorba de pasta de dinti, haine, masini, ceasuri sau alte produse – este extrem de eficienta. De exemplu, 90% din copiii prescolari solicita jucariile din reclamele TV. Dar noi suntem adulti si suntem sceptici, nu? Si, de asemenea, stim ca reclamele contin informatii false! Plus ca o persoana educata este mai sceptica, iar odata cu nivelul de educatie creste si scepticismul.
Problema este ca noi credem ca scepticismul ne apara si ne face imuni la persuasiune, ceea ce nu este adevarat. Doar pentru ca noi nu credem ca suntem influentati, asta nu inseamna ca de fapt nu suntem. Majoritatea consumatorilor tind sa cumpere un anumit brand doar din simplul motiv ca este extrem de mediatizat, uitand de scepticism si stiind ca mesajul este doar unul promotional. Atunci cand avem de ales intre doua produse similare, il vom alege pe cel familiar. Daca vad un produs in mod repetat – la televizor, pe panouri, in mesaje promotionale – el devine familar. Cu cat este mai familar un obiect, cu atat devine mai atragator.
Daca crezi ca nu esti influentat de lucrurile pe care le vezi in jur, de emsiunile, reclamele, blogurile si stirile pe care le urmaresti doar pentru ca nu crezi in ele, din pacate, te inseli.
Tot din categoria informatiilor legate de persuasiune si cum suntem influentati de catre ceilalti, fac parte si urmatoarele efecte pe care ar fi bine sa le iei in calcul. Un comunicator este eficient in functie de cat de atragator sau placut e, indiferent de experienta sa. Este important sa te intrebi daca crezi ceea ce spune persoana din fata ta doar pentru ca o consideri frumoasa. De asemenea, parerile noastre sunt influentate de persoane pe care le investim ca fiind experte si de incredere. Iar in situatii fara o miza foarte mare, daca ne place o persoana ne lasam influentati de aceasta, desi stim ca intentia acesteia este de a profita de pe urma noastra.
Suntem influentati si de prezenta altora in deciziile pe care le luam.
Daca te-ai afla intr-o situatie in care ai avea nevoie de ajutor, ti-ai dori ca in preajma sa fie o singura persoana sau mai multe? Probabil ca iti doresti sa fie mai multe, insa sansele tale de a fi ajutat ar fi mai mici. Da, ai citit bine. Sansele unei victime de a fi ajutata scad cu cat creste numarul persoanelor care urmaresc incidentul. Adica, daca vei cadea si iti vei rupe un picior intr-o zona aglomerata pe unde trec mii de persoane este mai putin probabil sa fii ajutat decat daca te-ai accidenta in prezenta unei singure persoane. Motivul este reprezentat de difuzarea responsabilitatii. Prezenta altora inhiba implicarea, fiecare martor considera ca este de datoria celorlalti sa sara in ajutor, sa se implice sau sa sune la politie. Si, de asemenea, nu se mai simte foarte responsabil fata de ceea ce i se intampla victimei. In schimb, in situatia in care exista un singur martor, atunci el se va simti responsabil fata de victima, fiind singurul care o poate ajuta si stiind ca de implicarea sau nonimplicarea lui depinde ceea ce se va intampla cu victima.
In cazul in care ai ghinionul de a ti se intampla un accident intr-o multime, indica o persoana din multime si cere-i ajutorul in mod direct.
*Elliot Aronson –The Social Animal, Worth Publishers, 2008