Sari la conținut

Cum autoperceptia poate influenta ceea ce poti invata

Toti avem credinte despre noi insine, despre ceea ce putem facem si ce nu, despre lucrurile la care ne pricepem foarte bine sau la care suntem mediocri. Poate esti convins ca esti un bucatar jalnic, un alergator mediocru, un partener excelent, o persoana rationala sau nechibzuita; insa te-ai intrebat daca si cum aceste convingeri te influenteaza pe tine sau realizarile tale?

Exista studii recente care abordeaza aceasta tematica si care exploreaza cum propriile noastre convingeri despre inteligenta, implicit despre ceea ce putem face sau nu, ne influenteaza rezultatele si succesele obtinute.

Carol Dweck, o psiholoaga de la Stanford, a evidentiat in baza propriilor cercetari cum o mentalitate de crestere, flexibila, asupra inteligentei – care consta in convingerea ca abilitatile intelectuale pot fi imbunatatite prin multa munca si exersare – poate imbunatati performanta academica si cunostintele dobandite.

Aceasta a observat ca studentii au perspective diferite asupra inteligentei si asupra succesului academic. O parte din studentii observati credeau ca inteligenta poate fi crescuta prin efort, cei care atunci cand luau o nota mica sau aveau un esec erau convinsi ca nu au depus suficient efort si ca nu au invatat atat cat era necesar – cei cu mindsetul de crestere- si un alt grup, reprezentat de cei care erau convinsi ca inteligenta este predeterminata si fixa si ca ea nu poate fi modificata, fie o ai sau nu.

Pentru a afla daca aceste convingeri influenteaza rezultatele si realizarile studentilor, cercetatorii au ales un alt grup de studenti, format din studenti cu rezultate scolare slabe.

Acestui grup i s-a predat un scurt curs despre fiziologia creierului si despre abilitatile de invatare, iar ulterior, doar unor studenti din grup, li s-a oferit suplimentar un curs despre maleabilitatea inteligentei.

Interesant este faptul ca notele scolarilor au inceput sa difere in functie de grupul din care au facut parte. Cei care si-au insusit convingerea ca inteligenta poate fi crescuta, care au primit informatiile despre flexibilitatea inteligentei, au inregistrat o imbunatatire considerabila a notelor, in timp ce studentii din grupul de control – cei care nu au primit inofrmatii despre maleabilitatea inteligentei – nu au inregistrat nicio modificare.

Ceea ce evidentiaza aceasta cercetare este ca propriile noastre convingeri despre inteligenta si despre ceea ce putem sau nu sa facem ne determina si ne influenteaza comportamentele, implicit rezultatele obtinute. De exemplu, daca esti convins ca nu ai abilitati atletice si ca nici nu o sa ai vreodata, atunci cand un amic te invita la un joc sportiv, aceasta convingere te va face sa eviti astfel de ocazii si chiar daca nu o sa refuzi, aceasta credinta te va impiedica sa te bucuri de joc sau sa iti imbunatatesti aceasta abilitate.

Mentalitatea ca o abilitate este „fixa”, nemodificabila, te va demotiva si te va face sa renunti usor in fata obstacolelor sau esecurilor. In schimb, un mindset de crestere te va motiva pentru a depune si mai mult efort in depasirea obstacolelor si provocarilor dificile.

Tu cum privesti inteligenta, ca pe o abilitate innascuta, fixa sau ca pe o abilitate ce poate fi imbunatatita prin efort si antrenament? Important este sa stii ca aceasta convingere fata de ceea ce crezi despre tine insuti, nu este doar o parere sau o informatie in mintea ta, ci are un impact major asupra actiunilor si realizarilor tale si, mai ales, asupra modului in care faci fata provocarilor si atingerii obiectivelor setate.

 

Asadar, data viitoare cand te afli in fata unei sarcini noi, fie ca trebuie sa gatesti ceva nou sau sa citesti o poveste in public, adopta un mindset de crestere si observa ce se intampla.