Nu uita sa-ti deconectezi mintea din cand in cand

Intr-o zi obisnuita de munca, creierul este bombardat de o multitudine de stimuli si are atata informatie de procesat, incat de multe ori nu reuseste sa faca fata tuturor sarcinilor sau solicitarilor. Ne vin usor in minte situatii in care citim un mail si trebuie sa-l recitim pentru ca nu reusim sa-l intelegem sau cand suntem la o prezentare sau participam la o discutie si nu reusim sa extragem informatia, chiar si in urma unor eforturi sutinute.

Creierul are nevoie de momente de deconectare. Ce face creierul atunci cand nu este solicitat?
Cand creierul este deconectat pentru o perioada mai lunga de timp, de exemplu – o plimbare lunga in natura – incarcatura, aglomerarea si tensiunea mentala se evapora. Pentru ca viteza la care traim acum nu-i permite creierului sa se linisteasca, aceste deconectari devin necesare.
Atunci cand creierele noastre sunt ocupate prea mult timp cu sarcini legate de munca, paradoxal, productivitatea noastra incepe sa scada. Linistea si spatiul mental, pe care deconectarea le produce, sunt necesare pentru a avea o imagine globala si pentru a face conexiuni neasteptate.

Ce putem face sa ne deconectam?
Mintea noastra poate fi linistita prin: zile libere din cand in cand de la munca, exceptand perioada de concediu, plimbari in parc sau zone cu vegetatie, perioade scurte de odihna in timpul zilei, perioade in care alegem sa nu vorbim, meditatie si chiar visand cu ochii deschisi.
Cand suntem foarte relaxati si ne “odihnim” mintea, aceasta nu-si opreste activitatea si nici nu si-o incetineste. Cand este deconectat, creierul se ocupa cu reimprospatarea atentiei si motivatiei, cu consolidarea memoriei, intelegerea si aprofundarea informatiilor invatate, dezvoltarea intelegerii comportamentului uman, rezolvarea tensiunilor din viata noastra si directionarea reflectiei dinspre exterior spre interior, astfel punand bazele atingerii celui mai inalt nivel de performanta. Cand are un moment pentru ea, mintea umana se adanceste in amintirile noastre, in experientele senzoriale, analizeaza dezamagirile si dorintele noastre si incearca sa lege firul naratiunii vietii noastre.

Daca efectele benefice ale somnului si ale perioadelor de concediu sunt deja evidente, interesante sunt efectele meditatiei si a unor perioade foarte scurte de somn din timpul zilei asupra functionarii si eficientei creierului.
Diverse cercetari au aratat ca, este foarte revitalizant pentru creier un mic pui de somn dupa-masa. O perioada scurta de somn de 10, 20 sau 30 de minute in timpul zilei imbunatateste atentia si alunga oboseala mintala. Majoritatea corporatiilor mari, ca Google de exemplu, care sunt la curent cu astfel de studii, au deja amenajate astfel de spatii.
Daca atentia ta va fi solicitata imediat dupa perioada de somn, atunci cercetatorii sugereaza ca aceasta durata sa fie aproximativ de 10 minute. Pentru perioadele de somn de 20 sau 30 de minute este nevoie de o jumatate de ora ca buimaceala dupa somn sa dispara si mintea sa fie alerta.
Avem doua circuite neurale diferite raspunzatoare pentru a adormi si pentru a ramane treji. Atunci cand neuronii dintr-un circuit sunt intens activati, implicit inhiba activarea neuronilor din celalalt circuit. Activarea neuronilor din circuitul care ne tine treji scade in timpul zilei, ceea ce permite neuronilor din circuitul neuronal raspunzator pentru somn sa se activeze, incepand stadiul pentru somn. Aceasta este explicatia pentru care si 10 minute de somn sunt eficiente si suficiente pentru a reactiva la excitabilitatea initiala neuronii din acest circuit.

Meditatia este o alta metoda extrem de eficienta pentru a imbunatati memoria si atentia. Meditatia ne scapa de stres, anxietate si depresie. Ea dezvolta in timp cortexul, acel strat subtire de la suprafata creierului, responsabil pentru procesele psihice cele mai complexe: gandirea abstracta, metacognitia, formarea abilitatilor, introspectia, etc. De asemenea, mareste dimensiunea si densitatea hipocampusului, zona responsabila pentru memorie. Meditatia este un instrument ce ne ajuta ca declinul memoriei, atunci cand imbatranim, sa fie mai mic.

In concluzie, pentru a avea rezultate mai bune la job, o atentie si o memorie mai buna, emotii negative mai putin intense, nu uita sa-ti deconectezi din cand in cand mintea de la multitudinea de stimuli si zgomote cu care este bombardata zilnic.

The comments are closed.