Legatura dintre creier si stilurile emotionale

Suntem diferiti in ceea ce priveste felul in care reactionam la evenimentele pe care le traim, de exemplu, unele persoane se recupereaza rapid dupa evenimente traumatice, in timp ce altii raman blocati la primul obstacol. Unii oameni sunt mai empatici decat altii sau reusesc sa identifice cu usurinta emotiile celorlalti, pe cand altii par pierduti cand vine vorba de sentimentele celorlalti. Putem sa identificam cu usurinta persoane din mediul nostru care sunt mai tot timpul agreabile si bucuroase si, de asemenea, poate ne vin in minte oameni care par sa aiba numai zile innorate si care sunt morocanosi si bosumflati chiar si cand au motive reale sa fie vesele.
Aceste diferente se datoreaza stilului nostru emotional, cel care reflecta modul consecvent in care raspundem la experientele traite. Cate stiluri emotionale exista, ce retele neurale implica si pot fi ele masurate – sunt aspecte pe care le-a cercetat Richard Davidson, cel caruia putem sa-i multumim ca ne poate oferi raspunsuri la aceste intrebari, dedicandu-le zeci de ani de cercetare.
Oamenii au stiluri emotionale ce cuprind, din punct de vedere neurostiintific, sase dimenisuni: rezilienta, perspectiva, intuitia sociala, constiinta de sine, sensibilitatea la context si atentia.
Rezilienta este dimensiunea care reflecta cat de repede sau greu isi revine o persoana in fata unei adversitati. Perspectiva este dimensiunea care se refera la capacitatea de a sustine o emotie pozitiva. Intuitia sociala arata capacitatea unei persoane de a identifica semnalele sociale de la persoanele din jurul sau. Constiinta de sine este cea care reflecta cat de bine isi percepe o persoana senzatiile corporale ca indicator al propriilor emotii. Sensibilitatea la context se refera la reglarea raspunsurilor emotionale in functie de context. Ultima dimensiune, Atentia, arata cat de clara si intensa este concentrarea.

Aceste sase dimensiuni au fost descrise in urma unor numeroase cercetari din domeniul neurostiintei afective, realizate de Richard Davidson. Ele sunt determinate de anumite tipare cerebrale si stau la baza oricarei emotii umane. Fiecare din noi reprezinta o combinatie diferita a celor sase dimensiuni ale acestor stilurilor emotionale.
Primul pas in a fi mai costient de propriul tau stil emotional este identificarea lui. Fiecare dimensiune a stilului emotional reprezinta un continuum, astfel o persoana se poate regasi oriunde intre cele doua capete ale oricarei dimensiunii.

Iata cateva intrebari pentru fiecare dimensiune, care sa te ajute sa te plasezi pe fiecare dintre cele sase scale ale stilului emotional.
Rezilienta: Depasesti usor obstacolele sau, de obicei, te descurajezi usor? In fata provocarilor te dai batut usor si te simtit neajutorat sau gasesti in tine puterea si energia de a persevera? Daca te certi cu cineva drag iti revii repede dupa un astfel de eveniment? Cand ti se intampla ceva neplacut, iti strica lucrul acesta toata ziua?
In functie de raspunsul pe care l-ai oferit, te afli undeva intre cele doua capete ale acestei dimensiuni: Incet in Recuperare sau Rapid in Recuperare.
Perspectiva: Atunci cand ai parte de evenimente ce iti trezesc emotii pozitive, acestea raman cu tine mult timp sau dispar odata ce evenimentul s-a terminat? Cand ceva nu merge asa cum ti-ai dori, lucrul acesta iti schimba perspectiva asupra zilei intr-una mai intunecoasa?
Cei doi poli ai acestei dimensiuni sunt: perspectiva pozitiva si perspectiva negativa.
Intuitia sociala: Poti sa identifici usor emotiile celorlalti, de exemplu, iti dai seama usor daca sunt vor sa stea de vorba cu cineva sau vro sa stea singuri si sa nu fie deranjati? Poti sa-ti dai seama dupa postura sau tonul vocii daca persoana cu care vorbesti este stresata, trista sau bucuroasa? Sau mesajele verbale ale persoanelor din jurul tau ti se par contradictorii cu cea ce crezi tu ca gandesc sau vor?
Daca ai raspuns ca identifici usor emotiile celorlalti, te afli mai degraba spre capatul Intuitiv Social, iar daca emotiile celorlati ti se par un puzzle complicat, te indrepti spre capatul Derutat al acestei dimensiuni emotionale.
Constiinta de Sine: Esti constient de gandurile si emotiile tale sau actionezi si te comporti fara sa-ti dai seama de motive? Te surprinde cand ceilalti iti spun ca esti gelos, stresat, trist, etc. sau te invita sa te analizezi mai bine?
La aceasta dimensiune te poti afla oriunde intre Constient de Sine sau Opac fata de sine.
Sensibilitate la Context: Cand vorbesti cu seful folosesti acelasi limbaj si aceleasi glume pe care le folosesti si cu prietenii? Ti se intampla des sa ti se spuna ca ai un comportament nepotrivit? Prinzi usor normele sociale dintr-un anumit context si te adaptezi usor in functie de situatie?
La o extrema a stilului emotional se afla tipul Acordat la Context si la cealalta extrema tipul Dezacordat.
Atentia: Esti atat de prins de ceea ce faci incat nu-i auzi pe cei din jur? Te concentrezi cu usurinta la ceea ce iti propui si ai de facut sau mintea iti zboara la cearta pe care ai avut-o cu partenera sau poate la viitoarea vacanta?
Daca reusesti sa-ti mentii concentrata si focalizata atentia cu mare usurinta, te situezi spre capatul Concentrat, iar daca ai dificultati in a-ti mentine atentia la o activitate aleasa, te afli spre capatul Neatent.

Toti suntem o combinatie a acestor sase dimensiuni si avem elemente din fiecare stil, plasandu-ne undeva pe continuumul fiecarei dimensiuni.
De exemplu, daca te-ai enervat in trafic si ajungi la serviciu inca nervos si ramai irascibil o perioada lunga de timp, te afli mai degraba spre capatul Lent din dimensiunea Rezilienta.
Daca ne gandim la modul in care ne descriem pe noi sau pe cineva cunoscut, trasaturile la care ne gandim sunt de fapt, combinatii diferite ale acestor stiluri emotionale. O persoana pe care am descrie-o ca fiind optimista este o combinatie intre Rapid in Recuperare si o Perspectiva pozitiva, iar o persoana pesimista se afla spre capatul Incet in Recuperare si are o Perspectiva negativa. Cineva timid este o combinatie intre Incet in Recuperare din dimensiunea Rezilienta si o Sensibilitate scazuta la Context. Iar o persoana anxioasa este o combinatie intre Incet in Recuperare, o Perspectiva negativa, niveluri ridicate ale Constiintei de Sine si lipsa de concentrare pe dimensiunea Atentiei.

Ceea ce face fascinanta cercetarea lui Richard Davidson este faptul ca a identificat pentru fiecare dintre aceste stiluri emotionale circuitele neurale care se activeaza pentru fiecare stil in parte si care formeaza baza neuronala a acestora.
Dimensiunea Rezilienta la nivel neural este modelata de semnalele de la cortexul prefrontal la amigdala si invers, iar rapiditatea cu care acestea sunt transmise determina cat de repede isi va reveni creierul dupa o experienta negativa. Perspectiva pozitiva este generata de un input mare dinspre cortexul prefrontal si nucleul accumbens, care impreuna formeaza reteaua recompense, iar un input scazut de activitate determina o Perspectiva negativa. Niveluri scazute de activare in girusul fusiform si niveluri crescute de activare la nivelul amigdalei reprezinta extrema Derutata a dimensiunii Intuitie Sociala, iar cei Intuitivi Social au o activitate neurala crescuta in girusul fusiform si scazuta la nivelul amigdalei. Constiinta de Sine este marcata de activitatea neurala de la nivelul insulei, un nivel inalt generand o Constiinta de sine crescuta si invers. Sensibilitatea la Context este determinata de gradul de activare de la nivelul hipocampusului, iar pentru dimensiunea Atentie, cel mai important rol il joaca cortexul prefrontal.

Atentie, ideea conform careia creierul nostru este nemodificabil si static este gresita. Creierul are o proprietate care se numeste neuroplasticitate, ce reprezinta capacitatea acestuia de a-si schimba intr-un mod semnificativ structura prin experientele pe care le traim si prin gandurile pe care le avem. Sunt numeroase cercetari care arata ca creierul isi schimba dimensiunea. De exemplu, la muzicieni creste zona responsabila pentru controlul degetelor, iar taximetristilor le creste hipocampusul, cel responsabil cu inmagazinarea hartilor. Modificari cerebrale prezinta si persoanele care fac miscare fizica, meditatie sau alte antrenamente mentale.

Stilul nostru emotional este determinat de activarea anumitor retele neural, care se formeaza si sunt stabilite in primii nostri ani de viata, in functie de genele pe care le-am mostenit si experientele de viata pe care le-am avut.
Insa, aceste retele neurale nu raman nemodificabile sau fixe pentru totdeauna. Ele pot fi modificate fie prin noroc datorita unor experiente, fie voluntar prin diverse comportamente sau antrenamente, dar evident, necesita efort. Antrenamentul mental poate schimba tiparele activitatii creierului, implicit stilul emotional. De exemplu, meditatia este una dintre modalitatile studiate, care produce aceasta schimbare si creste empatia, compasiunea, optimismul si starea de bine.

Experientele, gandurile sau alte antrenamente mentale nu ne modeleaza doar comportamentele, ci ele pot activa, exprima diferit sau chiar dezactiva anumite gene, modificand ce trasaturi mostenite exprimam sau ce stiluri emotionale avem.

The comments are closed.