Cum sa faci diferenta intre relatiile ce merita incurajate si cele ce trebuie evitate

Crezi ca iti este mai usor sa-ti amintesti experientele placute sau pe cele neplacute? Daca ai avea 100 de experiente placute cu liftul si una teribil de neplacuta, pe care crezi ca ti-o vei aminti? (in cazul in care mai mergi cu liftul). Mintea noastra este focalizata si retine mai usor evenimentele negative decat pe cele pozitive. Modul acesta de a functiona este mostenit de la stramosii nostri si le-a permis acestora supravietuirea. Creierul avea ca scop principal anticiparea pericolelor si protejarea impotriva durerii, avand in vedere ca pericolele in trecut erau multiple: animale salbatice pradatoare, hrana otravitoare, diverse boli, etc. Datorita faptului ca principalul scop este focalizarea pe pericole si durere, creierul nu este un organ ce percepe obiectiv realitatea, ci este setat sa perceapa inainte de toate informatiile ce pot semnaliza anumite pericole, primand astfel semnalizarea experientelor negative. Creierul compara aceste informatii cu celelalte experiente dureroase pentru a putea trage un semnal de alarma in caz de asemanare. Astfel, informatiile negative sunt procesate instantaneu, iar cele pozitive sunt procesate mai greu, cu o intraziere de 5-20 de secunde de la momentul producerii evenimentului.
Felul acesta de a functiona al mintii ne determina sa fim mai usor constienti de emotiile noastre de frica, furie si durere, ceea ce nu inseamna ca suntem condamnati sa fim mereu nefericiti, ci doar ca pentru emotiile de fericire, calm, bucurie, liniste este nevoie de efort sustinut.

Daca am raporta aceasta modalitate de a functiona a mintii noastre la relatiile interumane, ce ar insemna mai exact?
Viata noastra presupune interactiuni inevitabile cu persoanele din jurul nostru, fie ca acele persoane sunt din familie, sunt colegi sau oameni pe care ii intalnim la un ghiseu sau intr-un magazin. Daca ai merge la o petrecere unde toata lumea este prietenoasa si politicoasa, cu exceptia unei singure persoane care te insulta, cand o sa pleci acasa, cel mai probabil, te vei simti ranit si frustrat, iar restul experientelor placute vor fi uitate si trecute cu vederea. Efectul interactiunilor cu ceilalti este foarte rar unul neutru, de obicei aceste interactiuni nasc in noi emotii pozitive sau negative. In urma unei discutii amuzante cu un prieten, a unei interactiuni cu o vanzatoare amabila sau a unei experiente in trafic cu un sofer politicos, ce renunta in favoarea ta la ultimul loc liber de parcare, vei trai cel mai probabil emotii pozitive. Nu este cazul si pentru o intalnire cu un prieten care gaseste cu mare usurinta cuvinte critice la adresa ta, nici pentru interactiunile cu un coleg nepoliticos, nici pentru acele momente petrecute cu un vanzator arogant sau o intalnire cu un sofer agresiv; toate acestea fiind genul de interactiuni care alimenteaza emotiile negative.
Tu te gandesti la impactul pe care il au asupra ta persoanele cu care interactionezi? Sau la efectul pe care il ai tu asupra starilor emotionale ale celor cu care intri in contact?
Pentru a descrie acest proces interesant, al efectului pe care il au interactiunile cu ceilalti, Tom Rath si Donald Clifton au ales o metafora interesanta, cea a unei cani si a unei galeti. Fiecare interactiune poate sa-ti umple galeata sau sa ti-o goleasca, cum si tu poti umple galeata celuialt sau o poti goli, bagand cana in galeata interlocutorului. Fireste, cel mai bine ne simtim atunci cand avem galetile pline.

Care sunt modalitatile prin care ne sunt umplute sau golite galetile?
Cea mai des intalnita metoda prin care ne sunt golite galetile este negativismul. Nu suntem laudati si nici noi nu ii laudam pe cei din jur pe cat de des am putea. Ne este mai usor sa evidentiem greselile si sa le aratam celorlati ce au gresit si cu ce ne nemultumesc. Concentrarea si reflectarea aspectelor negative este ceva ce am invatat inca de la scoala – un sistem bazat pe indreptarea greselilor – si a continuat datorita perpetuarii acestui model in cultura noastra. Tie ti-ar placea sa fii in preajma oamenilor negativisti, cei care nu intarzie sa-ti faca cunoscute defectele si trec usor cu vederea lucrurile ce pot fi admirate si laudate la tine? Poate este timpul sa faci bilantul impactului pe care il au asupra ta relatiile cu cei din jur, pentru ca fiecare moment conteaza.
Insa, primul pas pentru relatii generatoare de emotii pozitive este ca tu insuti sa incepi sa eviti folosirea mesajelor negative inutile si sa oferi aprecieri sincere celorlati, sa-i lauzi pe cei din jurul tau pentru comportamentele si aspectele concrete pe care le apreciezi. In momentul in care alegi sa-i umpli galeata celui de langa tine, iti garantezi o sansa la o relatie mult mai buna.
Nu putem avea numai interactiuni pozitive cu ceilalti, insa proportia conteaza. Se pare ca proportia optima intre interactiunile generatoare de emotii negative si cele generatoare de emotii pozitive este de 5:1. Pentru fiecare interactiune negativa avem nevoie de cinci interactiuni pozitive, acesta fiind raportul de echilibru. Raport valabil si pentru evenimentele dintr-un cuplu, acesta fiind un bun predictor pentru durata relatiei. (Ai inceput sa calculezi?!)

De ce sunt atat de importante aceste interactiuni pozitive? Emotiile pozitive stau la baza unei longevitati crescute, cresc speranta de viata cu pana la 10 ani, conduc la o stare de sanatate fizica si psihica mai buna, ne ajuta sa facem mai bine fata evenimentelor zilnice, ne largesc orizontul gandirii si ne fac mai toleranti.
Ne nastem diferiti din punct de vedere al starii de spirit, unora le este mai usor sa fie optimisti, iar altii au o stare negativa aproape tot timpul, ca si cum ar avea parte numai de zile mohorate. Indiferent de punctul de la care pleci pentru a atinge fericirea si pentru a obtine o stare de spirit mai buna, exista cateva metode pentru a avea relatii pozitive, pe care cei doi autori mentionati mai devreme le recomanda.
Prima metoda se refera la contientizarea lucrurilor negative pe care le transmiti. Observa daca modul in care transmiti o informatie naste o stare negativa sau pozitiva in cel cu care comunici. Opreste-te cand esti pe punctul de a spune ceva negativ si care nu ajuta cu nimic. Nu jigni, nu tachina si nu spune prea direct unde crezi ca celalat greseste.
Urmatoarea metoda implica evidentiera si aprecierea a ceea ce iti place si consideri bun la cei din jur. Simplul fapt de a preciza aceste aspecte pozitive cantareste mult in balanta celui caruia ii sunt adresate. Poate e timpul sa nu mai subliniezi atat de mult lucurile care nu iti plac si sa incepi sa le evidentiezi pe cele care iti plac. Are un impact major si asupra starii tale sa te gandesti la lucrurile pozitive pe care le obtii datorita interactiunilor din viata ta si sa nu te gandesti si sa pui mereu in prim plan aspectele negative.
Urmatoarea strategie presupune sa-ti faci prieteni foarte apropiati. Relatiile apropiate si profunde genereaza o crestere semnificativa a multumirii in viata.
O alta metoda pentru a construi relatii mai bune cu ceilalti presupune sa inveti sa oferi pe neasteptate, si sa renunti sa astepti un moment perfect pentru asta. Cadourile preferate sunt cele neasteptate. Ofera pe neasteptate cuvinte frumoase sau cadouri simbolice: un zambet, o imbratisare, o invitatie, incredere, etc.
Ultima strategie subliniaza importanta empatiei din fiecare relatie. Inainte de orice interactiune, intreaba-te cum te-ai simti daca ai fi in locul celui care primeste mesajul tau, intreaba-te cum ti-ar placea ca ceilalti sa comunice cu tine in situatii asemanatoare si care sunt cuvintele pe care ti-ar placea sa le primesti.

In concluzie, interactiunea cu cei din jur are un impact major asupra starii tale, in functie de maniera negativista ori poziti a interactiunii. Fiecare interactiune pe care o ai iti genereaza o stare de spirit mai buna sau mai proasta, nascand in tine emotii pozitive sau negative. Chiar daca nu poti controla cu ce tip de persoane vei intra in contact, poti controla felul in care alegi sa interactionezi. Poti contribui la crearea unor relatii mai bune prin evitarea negativismului si prin folosirea aprecierii, a laudei individualizate si sincere fata de aspectele si comportamentele concrete ale celor cu care intri in contact. Poti realiza acest lucru prin a incepe sa contientizezi efectul pozitiv sau negativ pe care il au relatiile tale asupra starii tale si a celorlalti.
Astfel, fii constient de mesajele negative pe care le transmiti, foloseste cat mai putine si inlocuieste-le cu mesaje de apreciere sincera, fara sa astepti un moment perfect pentru asta. Poarta-te cu cei din jur asa cum ti-ai dori ca ceilalti sa se poarte cu tine. Acest demers te va ajuta sa-ti construiesti relatii mai apropiate si mai hranitoare cu cei din jur.
Atunci cand constati ca anumite persoane raman negativiste, chiar daca tu folosesti mesaje pozitive, si ai optiunea de a le evita, ar fi bine sa reconsideri timpul pe care esti dispus sa-l petreci in compania lor.
Daca urmatoarea discutie o vei incepe cu zambetul pe buze, reflectand aprecierea ta pentru aspectele pe care le consideri sincer laudabile la persoana cu care comunici, vei avea o mare supriza. Te invit sa incerci! Iti poti oferi un motiv pentru care nu ai incerca?

The comments are closed.