10 abilitati ale persoanelor inteligente emotional

Te-ai intrebat cum de unele persoane reusesc sa aiba succes, atat pe plan profesional, cat si pe plan personal? Unul dintre raspunsuri are legatura cu inteligenta emotionala – acea abilitate de a identifica si gestiona propriile emotii, cat si pe cele ale celorlalti.

Ea include urmatoarele componente: constientizarea emotiilor – identificarea propriilor emotii, cat si pe cele ale celorlalti, abilitatea de a valorifica si utiliza aceste emotii in rezolvarea diferitelor sarcini si abilitatea de a gestiona propriile emotii, precum teama, furia, frustrarea etc.

Daca vrei sa verifici in ce masura bifezi aceste abilitati, iata indicatorii persoanelor cu o inteligenta emotionala mare:

1.       Nu sunt perfectionisti

Incercarea de a face lucrurile sa iasa perfect te impiedica sa-ti atingi obiectivele si sa iti finalizezi sarcinile; nu exista raspuns sau metoda perfecte, iar incercarea de-a le gasi duce la procastinare si dificultatea de a initia activitati noi.

Persoanele inteligente emotional sunt constiente ca nu exista perfectiune si aleg sa mearga inainte, iar cand fac greseli incearca sa le gestioneze si sa invete din ele.

2.       Stiu sa contrabalanseze relaxarea cu munca

Munca fara deconectare inseamna neglijarea altor nevoi, inseamna un stres suplimentar si aparitia problemelor de sanatate. Persoanele cu inteligenta emotionala stiu cand e timpul pentru munca si cand e timpul pentru joaca. De exemplu, daca au nevoie de cateva ore de deconectare sau chiar de weekend liber, isi ofera aceste momente de relaxare, fiind constienti ca au nevoie de timp pentru ei ca sa-si reduca nivelul de stres.

3.       Sunt deschisi la schimbare

In loc de a se opune schimbarii, oamenii cu o inteligenta emotionala ridicata stiu ca schimbarea face parte din viata si este inevitabila. Teama de schimbare este incompatibila cu succesul, astfel cei inteligenti emotional se adapteaza schimbarii si isi fac planuri in functie de schimbarile aparute.

4.       Nu-si pierd cu usurinta concentrarea

Oamenii cu o inteligenta emotionala ridicata isi pot pastra concentrarea asupra sarcinilor pe care le au de realizat si nu sunt distrasi cu usurinta de ceea ce este in exterior, ca de exemplu un sms sau de diferite ganduri aleatoare, ce nu au legatura cu sarcina.

5.       Sunt empatici

Empatia este una dintre componentele inteligentei emotionale, de fapt abilitatea de a-i intelege pe ceilalti, de a le arata compasiune si de a gasi timp pentru a ajuta, toate acestea sunt componente cruciale ale inteligentei emotionale. Empatia este cea care ne permite sa fim curiosi fata de alti oameni si sa punem o multime de intrebari cand cunoastem pe cineva nou.

6.       Isi cunosc punctele forte, dar si pe cele slabe

Acestia stiu la ce se pricep foarte bine si la ce nu se descurca prea grozav. Nu numai ca isi accepta minusurile, dar stiu sa le balanseze lucrand cu oamenii potriviti in situatiile necesare.

7.       Stiu cum sa se auto-motiveze

Este acea calitate intalnita la persoanele muncitoare si ambitioase care isi doresc sa isi atinga obiectivele propuse si fara sa le astepte o recompensa la final.

8.       Nu se gandesc cu nostalgie la trecut

Oamenii inteligenti emotional nu stau sa se gandeasca cu regret la trecut, pentru ca sunt prea preocupati de posibilitatile pe care viitorul le aduce. Nu se lasa cuprinsi de vinovatie si negativism din cauza greselilor trecute si nici nu se lasa consumati de resentimente pentru oamenii din trecut.

9.       Se focuseaza pe pozitiv

Persoanele inteligente emotional prefera sa isi dedice timpul rezolvarii de probleme, in loc de sa se focuseze pe negativ si aleg sa se concentreze pe aspectele pozitive, ce se afla sub controlul lor.

In plus, ei aleg sa-si petreaca timpul cu alte persoane pozitive si ii evita pe cei care se plang si ii descurajeaza constant.

10.   Pun limite

Cei cu inteligenta emotionala mare isi seteaza limite in relatiile cu ceilalti si nu le e teama sa spuna nu. Ei stiu ca altfel vor fi suprasolicitati si stresati, riscand sa ajunga la epuizare.

The comments are closed.